Wanneer heb je recht op een vast contract?

Als werknemer begin je in de meeste gevallen aan je nieuwe baan op basis van tijdelijke contracten. Dit is volkomen normaal en kan je zien als een soort van proefperiode. Het is namelijk zowel voor jou als voor je werkgever makkelijker om de samenwerking te stoppen op basis van een tijdelijk dan van een vast contract. Misschien is de werkgever niet helemaal overtuigd van jou troeven als werknemer of misschien had jij je de baan wel helemaal anders voorgesteld. Om te voorkomen dat het enen tijdelijke contract het andere blijft opvolgen en je nooit kans maakt op een vast contract, heeft de wetgever hier een wetgeving rond opgezet. We vertellen je er hieronder alles over.

Wanneer krijg je een vast contract?

De algemene bepalingen

De algemene regel is dat je na drie tijdelijke contracten met een maximum termijn van in totaal 3 jaar recht hebt op een vast contract. Hier wordt wel in rekening gebracht dat de termijn tussen twee contracten niet meer dan 6 maanden mag bedragen, anders begint de teller opnieuw te lopen.

De uitzonderingen

In sommige gevallen voorziet de CAO in een afwijking op de wettelijke regelgeving en mag het aantal tijdelijke contracten opgetrokken worden naar maximum 6 over een periode van maximum 4 jaar. Ook voor werknemers die in een leerwerkovereenkomst tewerkgesteld zijn, die als stagiair werken of jonger zijn dan 18 gelden afwijkende regels.

Laat je informeren over jouw contract

Zoals hierboven te lezen valt, is er niet zomaar een eenduidige lijn te trekken na hoeveel contracten je een vast contract moet krijgen. Alles hangt af van je werkregime, de geldende CAO en je statuut. De vraag wanneer je een vast contract krijgt, kan je best eens stellen aan de HR-dienst van het bedrijf waar je werkt. Zij kennen de wetgeving specifiek voor jouw bedrijf en kunnen je vast en zeker verder helpen.

Lees ook alles over het concurrentiebeding en wat je rechten hiermee zijn.