Waarom een advocatenkantoor laten meekijken bij het opstellen van contracten?

Ondernemers, maar ook particulieren, kunnen soms terughoudend zijn om een ​​advocaat over specifieke (bedrijfs-)contracten voor advies te bellen, zelfs als ze weten dat dit waarschijnlijk wel zou moeten. Want als er hier namelijk niet een advocaat bij betrokken is, dan kunnen zelf opgestelde contracten – of wellicht het ontbreken daarvan – ernstige gevolgen met zich mee brengen. Je zou zo mogelijk veel meer voor een bepaalde dienst of service kunnen betalen dan zou mogen, het recht op waardevolle eigendommen verliezen of jezelf op deze wijze aan onnodige zakelijke en financiële risico’s blootstellen, waaronder dure rechtszaken.

Elke contractenrecht advocaat zal jou al vlot vertellen dat het gebruik van een slecht geschreven of wellicht niet bestaand contract jou veel meer geld kan kosten dan het betalen van een advocaat om dit op een gepaste manier voor jou te doen. We bespreken hier daarom een aantal redenen waarom advocaten jou uiteindelijk geld op contracten kunnen besparen.

Gemakkelijker af te dwingen in de rechtbank

Een contract dat opgesteld of door een advocaat beoordeeld is, is gemakkelijker af te dwingen in de  rechtbank. Het hele punt van een contract is namelijk dat jij het in de rechtbank of via arbitrage kunt afdwingen als de andere partij niet doet wat zij geacht wordt te doen. Een contract met een algemene vorm of een contract dat je zelf schrijft, is mogelijk niet altijd afdwingbaar. Mondelinge afspraken zijn altijd moeilijk af te dwingen en zijn ook niet voor bepaalde typen transacties rechtsgeldig.

Veel bedrijven (vooral in het buitenland) maken bijvoorbeeld gebruik van arbeidscontracten waarbij werknemers een concurrentiebeding ondertekenen. Als jij hier een algemeen contract voor gebruikt, dan kan een bedrijf hier niet altijd gebruik van maken als een werknemer vertrekt en een in de buurt een concurrerend bedrijf of online start. Het is hierbij belangrijk om een ​​advocaat jouw contracten op te laten stellen of de contracten die jij zelf voorbereidt, te herzien.

Een door een advocaat opgesteld of beoordeeld contract is volledig

Door een contractenrecht advocaat bij het opstellen of herzien van jouw (bedrijfs-)contract te betrekken, kan je een hoop risico’s en dure geschillen vermijden. Advocaten zijn namelijk speciaal opgeleid om contracten te schrijven waarin duidelijk uitgelegd wordt wat elke partij gaat doen en om bij eventuele problemen te anticiperen. Wanneer zij contracten beoordelen die door andere personen geschreven zijn, letten advocaten zodoende op de belangrijkste termen die mogelijk ontbreken en stellen ze indien nodig aanvullende ‘standaard’ clausules voor.

Een advocaat kan soms betere contractvoorwaarden afdwingen

Advocaten schrijven hun contracten veelal op een manier die in het voordeel van hun cliënten is. Een contractenrecht advocaat met ervaring weet wat de gebruikelijke contractvoorwaarden zijn. Een advocaat kan daarnaast belangrijk advies over typische contractvoorwaarden geven of een zakelijk contract schrijven dat de voorwaarden in jouw voordeel verlegt, waardoor je mogelijkerwijs duizenden euro’s besparen kunt.

Als een andere partij het contract opstelt, dan mag jij verwachten dat hun advocaat hetzelfde heeft gedaan. Jouw advocaat kan dit contract herzien en jou over redelijke voorwaarden of speciale onderhandelingsstrategieën adviseren. Commerciële huurovereenkomsten zijn als voorbeeld bijna altijd in het voordeel van de verhuurder.

Een goede advocaat weet welk standaardcontract nodig is

Een bekwame advocaat kan heel snel alle contracten identificeren die jij nodig hebt om jezelf of jouw bedrijf te beschermen. Dit kan een arbeidsovereenkomst of geheimhoudingsovereenkomst zijn, maar tevens een samenlevingscontract of een contract met betrekking tot intellectuele eigendomsrechten.

Goed juridisch advies over contracten krijgen kan cruciaal voor het succes van kleine bedrijven zijn of voor een persoonlijk welbehagen zoals in het geval van een samenlevingscontract, waarin allerlei belangrijke afspraken vastgelegd worden.

Als jij dus kortom belangrijke contracten nodig hebt of deze graag wilt laten controleren, ga dan zeker op zoek naar een betrouwbare en deskundige contractenrecht advocaat. Dit kan jou veel problemen en soms ook geld besparen.